Articole, Fără categorie
2 aprilie 2019
Contractele și consumul de energie

Înainte de a semna contractul de furnizare a energiei, furnizorul trebuie să vă ofere informații clare și corecte. Ulterior, dacă aduce modificări contractului, trebuie să vi le comunice din timp și să vă ofere posibilitatea de a rezilia contractul în cazul în care nu acceptați noile condiții.

Dreptul de retragere:

Aveți dreptul de a vă retrage dintr-un nou contract în termen de 14 zile, dacă acesta a fost încheiat în afara spațiilor comerciale ale furnizorului sau prin mijloace de comunicare la distanță (de exemplu, internet sau telefon).

Informații privind consumul:

Aveți dreptul de a dispune de date privind consumul dumneavoastră, fără costuri suplimentare. Îi puteți solicita administratorului de date (ex. furnizorul de energie sau operatorul de rețea) să le dea acces la aceste date altor furnizori de electricitate sau de gaz, iar acest serviciu trebuie să fie gratuit.

Atunci când se execută o nouă racordare într-o clădire (ex. când clădirea este supusă unor lucrări majore de renovare), aveți dreptul să vi se furnizeze un contor individual de precizie cu preț competitiv pentru electricitate și/sau gaz (precum și pentru termoficare, răcire și apă caldă). În celelalte cazuri, dreptul la un contor individual de precizie cu preț competitiv se aplică doar dacă nu s-au identificat obstacole tehnice sau financiare la nivel național.

Dacă dispuneți de un contor inteligent, aveți dreptul să accesați rapid și gratuit istoricul detaliat al consumului propriu de energie (pentru fiecare zi, săptămână, lună și an), în cadrul contractului dumneavoastră de furnizare în curs, pe o perioadă acoperind cel puțin ultimii 2 ani. Aveți, de asemenea, dreptul să accesați date cumulative privind consumul dumneavoastră din ultimii cel puțin 3 ani sau de la data de începere a contractului de furnizare în curs, dacă acesta este mai recent.

Facturile la electricitate și gaz trebuie emise pe baza energiei utilizate efectiv și să vă fie transmise suficient de frecvent pentru a vă permite regularizarea cantității de energie utilizate.

Facturile trebuie să fie clare și să conțină informații utile. Ele trebuie să vă permită:

  • să înțelegeți exact ce sumă plătiți pentru energia utilizată, și
  • să comparați oferta actuală cu oferta altor furnizori de energie,

astfel încât să vă puteți schimba furnizorul dacă nu sunteți mulțumit de cel actual.

Utilizarea energiei în mod eficient

Aveți dreptul să fiți informat corespunzător în ceea ce privește cantitatea de energie pe care o utilizați și să vi se propună sugestii de utilizare mai eficientă a energiei.

Dacă autoritățile naționale nu au emis prevederi contrare, facturile  , contractele, tranzacțiile și chitanțele dumneavoastră pentru energie trebuie să specifice, în mod clar:

  • prețurile efective și cantitatea de energie folosită;
  • o comparație cu cantitatea folosită în aceeași perioadă anul trecut;
  • pe cine puteți contacta pentru a afla cum să economisiți energie, de exemplu organizații ale consumatorilor, agenții din domeniul energiei sau organisme similare, inclusiv site-urile acestora și, dacă este posibil, comparații cu tipuri similare de consumatori.

Sursa: Europa.eu

 

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

No Comment