Întrebări Frecvente

AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI ROLUL ANRE In informarea §i protectia CONSUMATORILOR DE GAZE NATURALE

CINE ESTE ANRE?

ANRE este o autoritate administrative autonoma, cu personalitate juridica, sub control parlamentar, finantata integral din venituri proprii, independenta decizional, organizatoric si functional, avand ca obiect de activitate elaborarea, aprobarea §i monitorizarea aplicarii ansamblului de reglementari obligatorii la nivel national necesar functionarii sectorului §i pietei gazelor naturale in conditii de eficienta, concurenta, transparenta §i protectie a consumatolilor.

Protectia consumatorilor se realizeaza prin intermediul reglementarilor activitatii operatorilor de transport in domeniul gazelor naturale si prin supravegherea pietei energiei, stabilind obligatii pentru furnizorii de energie si promovarea competitiei.

CE ROL ARE ANRE?

ANRE stabile§te regulile necesare functionarii pietei de gaze naturale §i se asigura ca aceste reguli sunt respectate de toti participant la piata. ANRE acorda licente §i autorizatii care dau posibilitatea companiilor sa opereze pe piata de gaze naturale. Companiile au obligatia de a respecta termenii licentei, iar in cazul in care nu realizeaza acest lucru, ANRE poate lua masuri impotriva lor. Rolul ANRE este de a promova competitia, cea care functioneaza ca un mecanism eficient de scadere a preturilor si de promovare a unei calitati ridicate a serviciilor. ANRE incurajeaza furnizorii sa ofere :

^ alegeri mai simple, reducand complexitatea §i numarul tarifelor;

^ informatii mai clare pentru consumatori, imbunatatind calitatea informatiilor oferite;

^ tratament corect, avand un comportament echidistant, in cadrul unui set de reguli.

AM O PROBLEMA CU FURNIZORUL DE GAZE NATURALE !

CE TREBUIE SA FAC?

  1. Luati direct legatura cu reprezentantii fumizorului de gaze naturale.
  2. Explicati-le care este problema dumneavoastra §i ce doriti sa obtineti de la ei.
  3. Daca raspunsul nu va mulfume^te, contactati ANRE, prezentand si documentele doveditoare.
  4. In final, putefi acfiona furnizorul in instanfa.

^ sa i$i aleaga furnizorul §i sa accepte o oferta-tip publicata de catre acesta sau sa solicite o oferta privind condijiile comerciale §i prejul de furnizare in vederea negocierii directe cu acesta si sa incheie cu furnizorul ales contract/contracte de furnizare a gazelor naturale;

^ sa i$i schimbe tipul de contract, prin trecere de la furnizarea gazelor naturale in regim reglementat/de ultima instanja la furnizarea gazelor naturale in regim concurenjial;

^ sa i se puna la dispozijie, la incheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, datele de contact ale punctului unic de contact al furnizorului §i ale punctului de informare regionala/locala cel mai apropiat de respectivul loc de consum;

^ sa solicite furnizorului intreruperea/limitarea/reluarea furnizarii gazelor naturale la locul de consum, respectiv prestarea de catre operator a activitalii de intrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentarii cu gaze naturale;

^ sa solicite furnizorului/operatorului de sistem sa ia masuri pentru remedierea defecjiunilor survenite;

^ sa solicite si sa primeasca penalitatile suportate de catre furnizor/operatorul de sistem pentru neindeplinirea obligatiilor; ^ sa denunje unilateral contractul de furnizare a gazelor naturale, cu respectarea condijiilor/clauzelor contractuale, §i sa i$i schimbe furnizorul, in termen de cel mult 21 de zile calendaristice de la data solicitarii;

^ sa primeasca un decont final de lichidare, in termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbarii furnizorului sau de la data incetarii contractului de furnizare a gazelor naturale;

^ sa inainteze o plangere furnizorului propriu referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale desfa§urata de catre acesta la locul de consum §i sa beneficieze de un standard ridicat de solujionare a plangerilor.

^ sa achite integral facturile reprezentand contravaloarea serviciilor prestate de catre fumizor, §i, dupa caz, majorarile de intarziere, precum §i tariful aferent reconectarii §i remedierii defectiunilor constatate in urma verificarilor/reviziilor tehnice, in termenul si in conditiile prevazute in contractul incheiat cu acesta;

^ sa permita accesul reprezentantului operatorului de sistem in scopul montarii/demontarii, sigilarii, intretinerii, verificarii sau citirii indexului echipamentului de masurare, in situatia in care acesta este amplasat pe proprietatea sa;

^ sa nu deterioreze echipamentul de masurare, sigiliile metrologice si ale operatorului de sistem, precum si toate celelalte instalatii ale operatorului de sistem amplasate pe proprietatea sa;

^ sa sesizeze imediat furnizorul/operatorul de sistem in legatura cu orice defectiune pe care o constata in functionarea echipamentului de masurare si a instalatiilor operatorului sistemului la care este racordat, amplasate pe proprietatea sa;

^ sa foloseasca exclusiv aparate de utilizare care respecta cerintele legislatiei in vigoare si sa efectueze verificarea periodica a acestora, in conformitate cu reglementarile in vigoare;

^ sa incheie un contract cu un operator economic autorizat de ANRE pentru a efectua, contra cost, verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare, in conformitate cu normele tehnice specifice aprobate de ANRE; operatiunile de verificare tehnica a instalatiei de utilizare se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie tehnica la maximum 10 ani;

^ sa permita accesul reprezentantului operatorului economic autorizat de ANRE pentru a efectua verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare;

^ sa notifice furnizorului orice schimbare a datelor sale de identificare prevazute in contractul de furnizare a gazelor naturale, in termen de 30 de zile calendaristice de la modificare;

^ sa constituie in favoarea furnizorului, la solicitarea acestuia, o garanjie financiara pentru o perioada de consum echivalent de maximum un an, in cazul constatarii, conform prevederilor legale in vigoare, a unor actiuni menite sa denatureze in orice fel indicative echipamentelor de masurare sau sa sustraga gaze naturale prin ocolirea echipamentelor de masurare;

^ sa i§i asume responsabilitatea financiara pentru plata dezechilibrelor pe care le genereaza pe piata de gaze naturale, in conformitate cu reglementarile aprobate de ANRE.

CE OBLIGATII ARE FURNIZORUL DE GAZE NATURALE?

^ sa desfa§oare activitatea de fumizare a gazelor naturale pe baza de contracte de fumizare a gazelor naturale incheiate cu clienfii finali;

^ sa asigure oferte-tip cel pufin pentru clien^ii finali cu consum mic de gaze naturale aflafi in portofoliul propriu;

^ sa defina o pagina proprie de internet in confinutul careia sa publice informal actualizate cu privire la condifiile comerciale de furnizare a gazelor naturale, prefurile/tarifele practicate, dupa caz, precum §i privind condifiile generale de acces §i de utilizare a serviciilor oferite, in vederea realizarii activitafii de informare a clienfilor finali sa desfasoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe baza contractelor comerciale incheiate cu clientii finali;

^ sa asigure preluarea de la operator a datelor de consum inregistrate de echipamentele de masurare de la locul de consum;

^ sa factureze clientului final contravaloarea consumului de gaze naturale furnizate la locul de consum;

^ sa raspunda la solicitarile clientului final referitoare la desfasurarea activitatii de furnizare;

^ sa permita clientilor finali schimbarea furnizorului de gaze naturale, in mod gratuit, cu respectarea conditiilor contractuale, in termen de 21 de zile de la data solicitarii si sa transmita clientului final un decont final de lichidare;

^ sa solicite operatorului de sistem intreruperea furnizarii gazelor naturale, la cererea clientului final de gaze naturale, in cazul in care intreruperea este legata de functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor clientului final sau ale operatorului de sistem;

^ sa informeze operatorul de sistem, in baza sesizarii clientului final, in legatura cu defectiunile constate de acesta in functionarea echipamentului de masurare si a instalatiilor operatorului de sistem, in vederea verificarii si remedierii acestora;

^ sa notifice clientului final, in mod corespunzator §i gratuit, orice intenfie de modificare §i/sau completare a condifiilor/ clauzelor contractuale/ datelor sale de identificare, precum §i orice majorare a prefului/tarifului practicat;

^ sa reia furnizarea gazelor naturale limitata si/sau sistata ca urmare a neindeplinirii obligatiei de plata la termenele prevazute in contract, in termen de maximum 24 de ore de la data efectuarii de catre clientul final a platii integrale a facturilor scadente, inclusiv a majorarilor de intarziere datorate conform prevederilor contractuale si, dupa caz, a tarifului aferent reconectarii, cu conditia permiterii de catre clientul final a accesului reprezentantului operatorului de sistem in vederea reconectarii acestuia;

^ sa puna la dispozifia clientului final care are instalat la locul de consum un echipament de masurare cu sistem de preplata cu cartela instrucfiunile de utilizare a acestuia §i sa incarce cartela cu creditul solicitat de clientul final.

=v sa incaseze contravaloarea gazelor naturale fumizate, §i, dupa caz, a majorarii de intarziere pentru neachitarea facturii, precum §i a tarifului aferent reconectarii, in vederea reluarii fumizarii gazelor naturale sistate conform contractelor incheiate cu clienpi;

=v sa limiteze si/sau sa sisteze fumizarea gazelor naturale la clientul final, in conditiile specificate in contractul de fumizare;

=v sa solicite clientului final asumarea responsabilitatii financiare pentru plata dezechilibrelor pe care acesta le genereaza pe piata de gaze naturale;

=v sa rezilieze contractul de fumizare a gazelor naturale in situapa incetarii dreptului de proprietate sau de folosinla al clientului final asupra locului de consum, in situapa neachitarii de catre clientul final a facturii reprezentand contravaloarea consumului de gaze naturale in condipile prevazute in contractul de fumizare a gazelor naturale, precum §i in alte situapi prevazute de legislapa in vigoare.

CE INFORMAJIITREBUIE SA CONTINA FACTURA EMISA DE FURNIZORUL DE GAZE NATURALE?

data emiterii facturii, perioada de facturare, data scadentei facturii,

=> indexul vechi si nou, cu precizarea daca indexurile sunt citite sau estimate, puterea calorifica superioara, cantitatea de gaze naturale facturata exprimata in me si MWh,

=> pretul unitar,

modalitatea de plata,

denumirea fiecarei obligatii de plata cuprinse in factura,

valorile pentru fiecare marime de facturat, valoarea totala de plata.

PROTEJAREA CLIENJILOR VULNERABILI

Prin consumator vulnerabil se injelege orice consumator casnic, care, din motive de boala, varsta, saracie sau alji factori, ar trebui sa beneficieze de servicii adijionale. Este important pentru consumatorii vulnerabili ca furnizorul sa ofere asistenja suplimentara. Verifica impreuna cu furnizorul tau daca aparjii grupului de consumatori vulnerabili.

Criteriul de selectare pe baza venitului scazut se aplica in funcjie de salariul minim pe economie stabilit prin Hotarare de Guvern. Consumatorii vulnerabili cu datorii trebuie sa fie protejaji de la deconectare de catre furnizorii lor, prin ree§alonarea datoriilor.

SERVICII ACORDATE DE CATRE FURNIZORI CONSUMATORILOR VULNERABILI

^ Repozijionarea contoarelor pentru o citire mai u§oara;

^ Sisteme de parolare pentru recunoa§terea reprezentanjilor furnizorului;

^ Servicii adijionale pentru consumatorii cu probleme auditive §i de vedere sau cu alte deficienje;

^ Protectia de la deconectare daca ace§tia au datorii prin ree§alonarea datoriilor.

CARE SUNT MODALITATILE PRIN CARE SE REALIZEAZA INFORMAREA CONSUMATORILOR?
INFORMAREA CONSUMATORILOR – O PRIORITATE

Furnizorul are obliga^ia de a pune la dispozi^ia clien^ilor finali un punct unic de contact. Acesta reprezinta punctul central de informare care coordoneaza punctele de informare regionala/locala, dupa caz, formand o re^ea care furnizeaza informal unitare, §i care poate fi accesat prin urmatoarele canale de comunicare, destinate rela^iei cu clien^ii:

^ telefonic, la un numar apelabil gratuit sau cu tarif normal, disponibil minimum 8 ore in zilele lucratoare, care sa aiba posibilitatea inregistrarii numarului de apeluri §i a timpilor de a§teptare;

^ prin fax, la un numar de fax pentru contactarea furnizorului;

^ prin e-mail, la o adresa de e-mail pentru contactarea furnizorului;

^ prin intermediul paginii de internet proprii, prin formularul on-line pentru contactarea furnizorului; ^ prin po§ta.

CE INFORMATII TREBUIE COMUNICATE
CONSUMATORILOR?

^ drepturile §i obligate consumatorilor;

^ pre^urile §i tipurile de tarife reglementate practicate;

^ modalita^ile de masurare, facturare, con^inutul facturii §i mijloacele de plata;

^ principalele clauze ale contractului de furnizare;

^ principalele condi^ii generale de contractare, inclusiv durata contractului, condi^iile de ^ reinnoire §i renun^are la servicii, denun^area unilaterala a contractului;

^ procedura, etapele §i documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului;

^ procedura, etapele §i documentele necesare procesului de solu^ionare/mediere a nein^elegerilor precontractuale;

^ procedura, etapele §i documentele necesare procesului de solu^ionare a disputelor contractuale;

^ principalele acte normative care reglementeaza domeniul energiei electrice §i al gazelor naturale, relevante pentru consumatori.